Tipy pro bezpečné stravování na cestách

S letními prázdninami přichází čas cestování a s ním i riziko vzniku nejrůznějších onemocnění, které jsou spojeny s potravinami a nápoji. Jak můžete při vašich cestách toto riziko snížit a užít si tak dovolenou naplno bez zbytečných zdravotních problémů, vám poradíme v tomto článku.

Prevencí onemocnění způsobených potravinami je dodržování tzv. pěti klíčů bezpečného stravování, které sestavila Světová zdravotnická organizace.

5 KLÍČŮ bezpečného stravování na cestách:

  1. Udržujte čistotu

Před manipulací s jídlem, během jeho přípravy a před konzumací si často myjte ruce.  Nebezpečné mikroorganismy se převážně nacházejí v půdě, vodě, zvířatech i lidech. Myslete na to při návštěvách tržišť a obchodů s potravinami – pokud se budete dotýkat syrových potravin a především syrového masa, vždy si po manipulaci s těmito potravinami myjte ruce. Na trzích se často vyskytují živá zvířata, která mohou být přenašeči řady onemocnění. Proto se vyvarujte blízkému kontaktu a dotekům s těmito zvířaty.

V kuchyni jsou pak v průběhu přípravy kontaminovány nejčastěji utěrky, nádobí a zvláště krájecí prkénko odkud se pak mikroorganismy mohou šířit zpět na potraviny.

Umytí rukou po každém použití toalety by mělo být samozřejmostí.

Oddělujte syrové a uvařené potraviny

Pokud se při svých cestách stravujete u pouličních prodejců potravin nebo v  jídelnách se švédskými stoly v hotelu nebo restauraci, ujistěte se, že uvařené pokrmy se nedotýkají potravin syrových, které by je mohly kontaminovat. Vyvarujte se konzumaci jakýchkoliv syrových potravin, kromě ovoce a zeleniny, které si můžete sami oloupat.

Syrové potraviny mohou obsahovat nebezpečné mikroorganismy, které přímým kontaktem kontaminují již uvařené pokrmy. Tím se mohou znovu přenést bakterie způsobující onemocnění do již bezpečných, uvařených pokrmů.

  1. Pokrmy by měly být důkladně uvařeny

Vždy byste se měli ujistit, že pokrmy byly důkladně tepelně upraveny a zachovaly si dostatečnou teplotu i při konzumaci (viz bod 4).

Zejména se vyvarujte:

  • syrovým mořským plodům,
  • syrovým vejcím,
  • drůbežímu masu, pokud jsou vlákna stále červená nebo pokud je šťáva krvavá,
  • mletému masu, hamburgerům, které jsou částečně ještě syrové.

Nebezpečné mikroorganismy jsou zničeny a usmrceny řádným uvařením, což je jeden z nejefektivnějších způsobů pro dosažení zdravotní nezávadnosti pokrmů. Je velmi důležité, aby byla ve všech částech potraviny dosažena teplota 70 °C nejméně po dobu 10 minut. To může být problematické například u velkých kusů masa (kýta, drůbež v celku).

Pokrmy obsahující syrová nebo nedostatečně tepelně upravená vejce, jako například domácí majonéza, některé typy omáček a dezertů (např. pěna), mohou být nebezpečné.

Pokrmy by měly být uchovávány při bezpečných teplotách

Uvařený pokrm, který je uchováván po několik hodin při pokojové teplotě, představuje další významný risk pro onemocnění způsobené potravinami.

Vyhněte se na trzích, v restauracích, u pouličních prodejců potravin nebo u švédských stolů pokrmům, které nejsou udržovány při vysoké teplotě nebo nejsou zchlazeny či zmrazeny.

Pokud jsou pokrmy uchovávány při pokojové teplotě, mikroorganismy se mohou velmi rychle rozmnožovat. Růst většiny mikroorganismů je zpomalen nebo zastaven, pokud jsou pokrmy uchovávány při teplotě nižší než 5 °C nebo vyšší než 60 °C.

Používejte nezávadnou vodu a potraviny

Zmrzlina, pitná voda, ledové kostky a syrové mléko mohou být snadno kontaminovány nebezpečnými mikroorganismy nebo chemikáliemi, pokud jsou vyrobeny z kontaminovaných ingrediencí. Pokud si nejste jistí původem, raději se těmto potravinách a nápojům vyhněte.

Syrové ovoce nebo zeleninu konzumujte vždy až po oloupání slupky. Vyhněte se těm, které mají slupku porušenou, protože v místě poškození se mohou tvořit nebezpečné látky a růst plísně. Z listové zeleniny (například salátu) je velmi obtížné odstranit nebezpečné mikroorganismy, jelikož je těžké ji důkladně omýt. Pokud budete mít pochybnosti o hygienické nezávadnosti tohoto druhu zeleniny, raději se jí vyhněte.

Pokud je to možné, je pro pití nejbezpečnější volbou balená voda. Vždy však zkontrolujte uzávěr, abyste si byli jisti, že se jedná o originální balení.

Pokud je zdroj pitné vody pochybný, převařte ji po dobu minimálně 10 minut. Při vyšších nadmořských výškách se musí vařit déle (na 300 m se přidává 1 minuta). To by mělo zničit všechny nebezpečné bakterie. Pokud není možné vodu převařit, použijte filtraci nebo speciální desinfekční tablety (například jodové). Nápoje, které jsou buď převařené nebo balené jsou většinou bezpečné.

Nezávadnou vodu používejte také při čištění zubů a přípravě pokrmů, umývání nádobí, nožů atd.

Informace nade vše

Pokud se chystáte do míst, u nichž si nejste jisti, jaká zdravotní rizika na vás mohou čekat, tak před odjezdem zajděte ke svému lékaři a zjistěte, která onemocnění na vás mohou číhat, popřípadě zda potřebujete očkováni, nebo jiné preventivní opatření.

Velmi dobrý pomocník vám může být i tento web, kde si můžete přečíst, jaké očkování je vám kde doporučeno či je přímo povinné.

Zdroje:

http://www.who.int/foodsafety/publications/consumer/en/travellers_en.pdf

http://www.khsbrno.cz/aktuality/epida/cesty_subtropy_tropy.pdf

http://www.climbing-high.com/how-to-purify-water.html