Tofu – sójový tvaroh

Štítky:

I když je tofu považováno za náhradu masa, nemusí ho jíst jen vegetariáni. Látky, které tofu obsahuje jsou prospěšně pro každého z nás. Stačí mu jen přijít na chuť.

Každý vegetarián či vegan je zcela jistě vyznavač tofu a i zastánci zdravé výživy chodí pravidelně do prodejen se zdravou výživou, kde hledají a zkoušejí další a další novinky, které jsou vyrobeny z tofu. Ti, co nepatří ani do jedné skupinky, už o tofu určitě také někdy slyšeli, ale buď neví, co to přesně je, nebo neví co s ním. A především pro ty z vás, co ještě nejste zasvěceni do tajemství tofu, je tento článek. Dozvíte se, že tofu není nic zvláštního a nemusí ho jíst jen výše jmenovaní.

Co je to tofu a z čeho se získává

Zjednodušeně se dá říci, že tofu je sójový sýr či tvaroh. To znamená, že je vyrobeno ze sójového mléka, tedy spíše nápoje, protože to není mléko v pravém smyslu. Sójový nápoj je výrobek ze sóji (sojové boby), což je luštěnina.
Tím se dostávám k tomu, že tofu je rostlinného původu, a proto je tolik vyhledáváno především lidmi, kteří maso či živočišnou stravu nejí, a nebo lidmi, kteří se chtějí stravovat zdravě.

Výroba tofu

Ten, kdo ví, jak se vyrábí sýr z mléka kravského, také ví, jak se vyrábí i tofu. Výroba tofu je velmi obdobná. Jen se jako výchozí surovina vezme sójový nápoj, který se vysráží různými syřidly (pomocí mořské soli nigari nebo sádry) a sójová bílkovina se nechá srazit.

Historie tofu

Už sám název naznačuje, že tofu nebude český výrobek :-). Vlastně až do poloviny 20. století nebylo v Evropě a na západě tofu známé. Až s narůstajícím zájmem o zdravou stravu a především narůstajícím počtem vegetariánů a veganů se tofu rozšířilo.

Původ má tofu v Číně, kde se začalo vyrábět už ve druhém století před naším letopočtem. V sedmém století se jeho znalost rozšířila i do Japonska. V obou těchto zemích, stejně tak jako ve Vietnamu, Koreji a Thajsku patří dodnes k tradičním jídlům.

Chuť tofu

Znám mnoho případů, kdy lidé po ochutnání bílého přírodního tofu, přísahali, že už ho nikdy nedají do pusy. Ale to je velká škoda, protože se stačilo jen informovat a věděli by, že bílé tofu se vždy musí před konzumací upravit, nedá se totiž použít pro přímou spotřebu. Jedná se o polotovar, který když se neupraví, tak jeho chuť je spíše nechuť.

Kouzlo tofu spočívá v tom, že dokáže přejmout chuť ostatních použitých přísad. Takže nejlepší je tofu naložit do připravené marinády, sójové omáčky či do olivového oleje s různými bylinkami. Jeho chuť pak v pokrmu krásně vynikne nebo se přizpůsobí.

Pro ty, co se jim nechce tofu takto připravovat, nabízí už dnešní trh tofu s příchutěmi.

Výrobky z tofu

Příchutí tofu už dnes seženeme nespočet:
– natural – přírodní, neochucené
– uzené klasik – speciální technologií vyuzené tofu natural
– česnekové – ochuceno česnekem
– marinované – smažené, ochuceno kořením
– jemně kořeněné – smažené, ochuceno kořením
– uzené s pórkem – dušené uzené tofu s pórkem
– bylinkové speciál – tofu ochuceno bylinkami

Také se prodávají tofu salámy, které můžeme taky koupit s různými příchutěmi
– paprikový
– česnekový
– cibulový
– bylinkový
– pikant
– mozaika

Z tofu se dají koupit také: karbenátky tofu, bezvaječná majonéza z tofu tofunéza, pomazánky z tofu a koření, párečky z tofu.

Dnes už nemusíme výrobky z tofu kupovat jen ve specializovaných prodejnách zdravé výživy, ale i v supermarketech a hypermarketech. Přesto doporučuji právě spíš menší prodejny zdravé výživy, kde se vám prodávající určitě budou věnovat a rádi vám poradí.

Nutriční údaje

Co si na tofu cení všichni ti, co se dali na jeho konzumování, je mimo jeho úžasnou schopnost přejímat chutě v pokrmech, především jeho vysoký obsah bílkovin. Které jsou právě v sóji, narozdíl od ostatních luštěnin, dobře stravitelné. Proto se často o tofu mluví jako o náhradě masa. Co je ale nutno zmínit, je, že ačkoliv sójová bílkovina obsahuje velké množství bílkovin, které mají vhodné aminokyselinové složení s vysokým podílem esenciálních aminokyselin, je chudá na sirné aminokyseliny (které jsou například ve vejci).

Výhoda tofu je také v tom, že neobsahuje nasycené mastné kyseliny a cholesterol jako právě maso živočišné. A tak je pro zdraví mnohem vhodnější. Naopak obsahuje prospěšné nenasycené mastné kyseliny a vlákninu. Také se v tofu ukrývají vitaminy skupiny B a minerální látky, jako je vápník, železo a hořčík.

Sója dále obsahuje velmi diskutované fytoestrogeny, které mají schopnost upravovat u lidí hormonální nerovnováhu. U žen se podílí na snížení rizika – např. rakoviny prsu, snižují vedlejší projevy přechodu u žen, či slouží jako prevence před osteoporózou.

Přírodní tofu obsahuje ve 100 gramech přibližně:

– Energetická hodnota: 471 kJ / 112 kcal
– Bílkoviny: 15,5 g
– Tuky: 2,4 g
– Sacharidy: 6,9 g
dle firmy sunfood

Využití v kuchyni

V asijské kuchyni se tofu využívá ve slaných i sladkých jídlech, často se přidává do polévek, tzv. číny, salátů, dezertů. A mimo jiné se dají využít jiné výrobky z tofu (viz. výše) k přímé spotřebě.

Výrobky nabízí: www.sunfood.cz

Informace čerpány z: www.cs.wikipedia.org, www.vegetarian.cz

Štítky:

Komentáře

3 komentáře
  1. Peťulka

    • 28. 1. 2013 v 18:35

    Tofu je skvělé, dozvěděla jsem se o něm prvně na http://domaciposilovna.cz/stravovani-a-vyzivove-doplnky/kdyz-uz-mi-maso-leze-i-usima/ kde píšou ještě o dalších alternativách masa, takže teď postupně vykupuji prodejny se zdravou výživou :)

  2. Petra

    • 30. 9. 2010 v 16:38

    Teď jsem právě měla tofu s mořskou řasou a je to moooc dobré..vůbec bych to nečekala a kolegové, kteří se odvážili ochutnat mlaskali taky :)..

    • 10. 8. 2010 v 17:48

    zajímavé ^__^ já jsem se s tofu zatím setkala jenom jednou (dává se do Miso), a to bylo čisté. Jsem zvědavá, co se s ním dá spáchat xD. A slyšela jsem, že třeba v Koreji je tradicí jíst čisté tofu (ale nevím, k jaké příležitosti xD chjo)