TRX – Total-Body Resistance Exercise Suspencion Training

Určitě jste již tuto zkratku někde viděli či slyšeli, ale víte co si pod ní máte představit? Krátké shrnutí, co vám tento způsob cvičení může přinést a s čím pomoci. Obrovská jeho výhoda je, že se dá cvičit kdekoliv.

TRXTotal-Body Resistance Exercise Suspencion Training = závěsný trénink pro zatížení celého těla

Mezi výhody závěsného TRX cvičení patří bezpochyby, že při jednotlivých cvičeních zapojujeme hluboký stabilizační systém tzv.core. Jádro je střed těla, který musíme stabilizovat, aby bylo dosaženo správného provedení jednotlivých cviků. Nejsou to jen břišní svaly, ale hluboké svaly uložené kolem páteře, svaly pánevní, zádové a hrudní.

Intenzitu cvičení si nastaví každý sám, jelikož pracujeme s vlastní tělesnou hmotností a gravitací. Stačí se pouze přiblížit, nebo oddálit od kotevního bodu či jen změnit polohu těla. Další výhodou cvičení je, že jednotlivé cviky můžete provádět v několika různých rovinách a zapojovat tak pokaždé jinou svalovou skupinu. 

Další výhodou je jistě úspora místa, jelikož cvičit se dá prakticky kdekoliv. Cvičení je zaměřeno na posílení správného držení těla, zlepšení tělesné motoriky a zefektivnění vlastní motility. Procvičíme tak jednotlivé partie těla.

Můžete si najít ve svém okolí skupinové cvičení s TRX a vyzkoušet si ho sami na sobě, určitě budete nadšení. Pokud si budete chtít pořídit závěsný systém domů, tak bychom určitě doporučovali, zajít si na pár lekcí. Naučí vás pár základních cvičebních modulů a ukáží vám správnost prováděných cviků. Nemusíte se vůbec bát, intenzitu a obtížnost jednotlivých cviků si můžete přizpůsobit sami polohou vlastního těla. Můžete tak cviky přizpůsobit vaší kondici, aby jste všechny cviky zvládli ve správném provedení.

Jak to vzniklo

Historie závěsného tréninku sahá stovky let zpátky, kdy bojové jednotky a první horolezci z celého světa rozvinuli řadu lezeckých aktivit. Sloužily hlavně pro nácvik a přípravu na těžké boje a horské expedice. Využívali své vlastní tělesné hmotnosti jako odpor při zavěšení na kruzích, lanech a hrazdách. Bez těchto průkopníků by systém TRX nebyl, čím je dnes.

Vynálezcem TRX závěsného cvičení je Randy Hetrick, jehož kariéra začala u armády, kde působil jako operační velitel elitních SEAL jednotek. Během náročné služby u armády začal se svými kolegy hledat způsob, jak se nejlépe udržet v kondici během náročných misí. Jelikož zde nebyla možnost dobrého vybavení a často při přesunech ani dostatek prostoru pro cvičení, začínalo se s několika padákovými popruhy spolu s gumovými nástroji na opravu lodí. V krátké době pak položili základy cvičení, které je teď známe po celém světě. Do konečné podoby současného TRX jsou promítnuty zkušenosti z tréninku SEAL týmu, bojového umění a tréninku elitních sportovců.

Závěsné cvičení se tak stalo základním kamenem cvičebních programů stovek profesionálních sportovců a středních škol v Americe. U nás je TRX cvičení stále populárnější a není se čemu divit…

Kam si zajít zkusit TRX:

  • v Brně: http://www.weissersportcentrum.cz/sport-trx-23.html
  • v Olomouci: http://flex-fitness.cz/rozvrh-lekci
  • v Praze: http://www.gofitness.cz/rozvrh/go

 

Zdroje: