Ultrazpracované potraviny

V praxi si můžeme potraviny rozdělit do kategorií dle míry zpracování potravin – od pomeranče (produkt téměř bez zpracování) až po instantní pokrm z pytlíku (velké množství přídatných látek, soli aj). Mnoho studií dnešní doby se věnuje právě problematice vysoce zpracovaných potravin a jejich negativnímu vlivu na obezitu.

Také se můžeme setkat s anglickým názvem UPP (Ultra Processed Products). Někdy jsou potraviny děleny podle stupně zpracování do několika kategorií. V praxi si to můžeme představit od pomeranče (produkt téměř bez zpracování) až po instantní pokrm z pytlíku (velké množství přídatných látek, soli aj). Mezi ultrazpracované potraviny řadíme například bramborové lupínky, čokoládové tyčinky, instantní pokrmy, slazené nápoje, jídlo typu fast foodu, energetické nápoje, trvanlivé pečivo, uzeniny aj.

Mnoho studií dnešní doby se věnuje právě problematice vysoce zpracovaných potravin a jejich negativnímu vlivu na obezitu.

Problémem těchto potravin je hlavně jejich velká energetická denzita = velké množství energie v malém objemu. Například 100 g pomeranče obsahuje 197 kJ (bez technologického zpracování), 100 g tyčinky Mars obsahuje 1898 kJ (potravina vysoce technologicky zpracovaná). Energetickou hodnotu může také zvýšit technologická úprava potraviny, což je nová móda v některých státech, například ve Skotsku a Americe, kde se těší oblibě smažené tyčinky Mars a Bounty.

Problém v časté konzumaci těchto potravin je kromě vysoké energetické hodnoty v malém objemu i málo bílkovin, málo vlákniny, velké množství cukrů, velké množství nasycených a transmastných kyselin (či nasycených kyselin) a velké množství soli. Tyto výrobky jsou také kvůli vysokému obsahu soli, cukru a různých dochucovadel tzv.„hyperchutné“ a návykové. Jsou také často pojídány bezmyšlenkovitě (nejsou součástí denních jídel), bývají podávány v nadměrných porcích.

Velkým problémem je také agresivní marketing, člověk při reklamě na Mcdonald’s má pocit, že bez něj prostě šťastný nebude a nic zdravějšího si dopřát nemůže. Kalorie z těchto potravin nám poskytují nadbytek energie, ale nedostatek bílkovin, vlákniny, vitaminů, minerálních látek a jiných živin, které jsou pro zdravé fungování našeho těla klíčové. Také si musíme uvědomit, že ke spálení energie jednoho běžného fast-food menu je nutné přidat 1-2 hodiny vysoké pohybové zátěže.

Proto bychom se měli snažit náš jídelníček sestavit hlavně ze základních surovin: neochucených mléčných výrobků, čerstvého pečiva, masa, ořechů, luštěnin, vajec, obilovin, zeleniny, ovoce aj.. Mléčné výrobky můžeme ochutit například lžičku domácí marmelády, nastrouhanou hořkou čokoládou. Základ pitného režimu by měla tvořit čistá voda, případně voda s citronem či pomerančem, ovocné čaje a slabě mineralizované vody. Tím, že budeme vařit ze základních surovin, bude náš jídelníček plný živin a vyhneme se nadměrné konzumaci palmového oleje, glukózo-fruktózového sirupu, transmastných kyselin, nasycených mastných kyselin, soli a jiných aditiv a nepřirozených látek, které jsou pro naše tělo nevhodné. To je cesta ke zdravému životnímu stylu.

 

Zdroje: