Vady nejen na kráse

Štítky:

Přehled nejrůznějších příznaků nedostatku živin a jejich možných příčin…aneb co se může stát, když ve vašem jídelníčku něco chybí. Tělo se oklamat nenechá.

Třepí se vám nehty, padají vám vlasy, máte suchou kůži či se vám tvoří „koutky“ na rtech? Přemýšleli jste, co se za těmito příznaky a mnohými dalšími může skrývat?
Možná vám jen vaše tělo dává signály, že mu „něco“ chybí. To „něco“ obvykle bývají jednotlivé vitaminy, minerální látky, ale také bílkoviny nebo esenciální mastné kyseliny. Zkuste se zamyslet, zda vám právě tyto látky v jídelníčku nechybí – k tomu vám pomůže i naše tabulka.

Nedostatek konkrétní látky, vyvolává specifické příznaky. A tak lékař při jednom pohledu na vás může hned poznat, co vašemu tělu schází. Ovšem někdy se za danými potížemi může skrývat i něco jiného, a proto se často při podezření deficitu lékaři opírají i o laboratorní či anamnestická data, která podezření mohou potvrdit či vyvrátit.

Nejvíce ohrožené skupiny lidí

Jsou určité skupiny obyvatelstva, kterým hrozí nedostatek různých nutrientů více než ostatním. Je to způsobeno např. zvýšeným nárokem v období rychlého růstu, také v těhotenství či kojení, nedostatečnou stravou (u anorexie), při nevhodně sestrojeném jídelníčku u vegetariánství a především u veganství a také u starších osob, kdy je důvodů k deficitu více. Poté konkrétně lidé s různými onemocněními, zejména v souvislosti se špatným vstřebáváním látek (Crohnova choroba, celiakie). Výjimkou nejsou ani deficity, které jsou způsobeny užíváním různých léků (některá antibiotika či antikoncepce a další).

Tabulka

V tabulce můžete najít nejčastější příznaky nedostatku spolu s nutrienty, které je mohou způsobit. Samozřejmě, jak bylo řečeno, někdy symptomy mohou být vyvolány i úplně jinými chorobami či vlivy (mechanickými, fyzikálními, chemickými, biologickými).

Část tělaPříznakNedostatek
Vlasypadání vlasů, lomivé a suché vlasyenergie, bílkoviny, zinek, železo, biotin
Nehtyšikmé rýhybílkoviny
třepivé či lomivé nehtyzinek, železo
Prstypaličkovitéželezo
Kůžecelková bledostželezo, vit. B12, kyselina listová
suchá kůže, tvorba šupinvit. A, zinek, esenciální mastné kyseliny
zhoršené hojení ranzinek, vit. C, bílkoviny
petechie, ekchymózyvit. K, vit. C
dermatitidavit. B1, B2, B3, vit. A, zinek, esenciální mastné kyseliny, bílkoviny
Očisuchost spojivekvit. A
zánět spojivekvit. A, vit. B12
zhoršená adaptace na tmuzinek, vit. A
Ústaangulární stomatitida (tzv. ústní koutky)železo, vitaminy B-komplex
glositida (zánět jazyku – puchýřky, eroze)vitaminy B-komplex (hlavně vit. B2 a vit. B12, železo, kys. listová
lesklý hladký červený jazykželezo
krvácení z dásnívit. C
Končetinyedémy (otoky)bílkoviny
Kostiosteoporózavápník, vit. D, sluneční záření
Další symptomyanémieželezo, vit. B12, kys. listová, měď
amenorea (úplné vymizení menstruace)energie, bílkoviny, železo
zácpavláknina, voda
zvětšení štítné žlázyjód

Abyste všem příznakům snáze předcházeli, snažte se jíst co nejpestřejší stravu. Nejlépe se vyvarujte jednostranným „dietám“, které vylučují jakoukoliv skupinu potravin. Pamatujte, žádná potravina není nezdravá, nezdravé je až jejich množství.

Informace nastudovány v klinické výživě, komunitní výživě a patofyziologii.

Štítky: