Vegetariánství

Štítky:

Čistě informační článek, který nezastupuje vegetariány, ani „masožravce“. Shrnutá fakta, podle kterých si můžete utřídit své znalosti a udělat vlastní názor.

Asi nemá cenu vysvětlovat, co vegetariánství znamená, protože už i u nás je vegetariánství velmi rozšířené. Přesto o něco dál v článku uvedu varianty a specifika vegetariánství, protože ačkoliv stručná definice vegetariánství je strava bez masa, někdy to není tak jednoznačné. Existuje více stupňů či mezistupňů a lidé si je pak mohou plést.

V úvodu bych ale chtěla upozornit, že tímto článkem nikoho nenabádám, aby se vegetariánem stal. Stávám se zde jen nestranným popisovatelem a spíše chci upozornit na výhody a nevýhody, které vegetariánství může mít. A na vás je, zda se rozhodnete se jím stát nebo ne. Článek je ale také pro ty, co už se vegetariány stali a mohou si zjistit, na co si při svém stravování dávat pozor. Ono to totiž není tak jednoduché přestat jíst maso. Mohou Vám tímto, pro někoho snadným krokem, chybět důležité látky, které organismus pro správný chod potřebuje. A tak je zapotřebí informovat se a zajímat o to, kde tyto látky získat jinde.

Ze svého okolí vím, že většina lidí, co se stali vegetariány, se opravdu o svoji stravu zajímají a dbají na optimální přísun všech živin. Ale už jsem se také setkala s lidmi, co berou vegetariánství za jakousi módní vlnu, a tak bez hlubšího zamyšlení se začnou stravovat bez masa a považují se za „vegetariány“. Ale zapomínají, že když neupraví svůj jídelníček a budou místo masa jíst smažené sýry, hranolky, sladkosti, tak celý princip vegetariánství postrádá smysl a hlavně je pro tělo velice nevyhovující. Oproti vegetariánství, kdy si člověk svoji skladbu jídla opravdu hlídá a jí pestře.

Proto než začnete vypouštět ze svého jídelníčku maso či jiné živočišné výrobky, rozmyslete si proč to děláte, a zda se nenecháváte jen někým ovlivnit. Taky si ale uvědomte, že si svůj jídelníček budete muset více ohlídat a věnovat výběru jídel větší pozornost. Tedy pokud nechcete trpět deficitem látek, se kterým vás seznámím dále.

Důvody stát se vegetariánem

Důvodů stát se vegetariánem je celá řada, a jak jsem řekla na začátku nikoho nepřemlouvám, aby se svého důvodu vzdal. Naopak se snažím každý důvod pochopit a spíše poradit a podpořit každého názor. Nejčastější důvody, se kterými se můžeme setkat jsou tyto:

  • etické důvody – soucit se zvířaty
  • náboženské důvody
  • ekologické důvody
  • ekonomické důvody – vysoká cena masa
  • vnímavost chuti, kdy maso nechutná
  • zdravotní problémy – nejčastěji u obézních lidí či s vysokou hladinou cholesterolu
  • strach ze zoonóz jako je ptačí chřipka či BSE
  • často také tlak ze strany vrstevníků či společnosti, ve které se pohybujeme

Pokud se najde človíček, který je vegetariánem a čte tento článek, byla bych moc ráda, kdyby se odhodlal a napsal svůj důvod, proč se rozhodl k tomuto způsobu stravování. Třeba se dozvím nějakou novou příčinu, která vede k vegetariánství.

Varianty vegetariánství

Základním znakem vegetariánské stravy je omezení a vyloučení živočišných produktů ze stravy. Ale stupňů tohoto alternativního stravování je více. Zde vypisuji ty, se kterými se asi můžete setkat nejčastěji.

  • semivegetariánství – jedná se o jakési polovegetariánství, maso není z jídelníčku vyloučeno zcela. Ale je konzumováno velmi málo či příležitostně. Nejčastěji se upřednostňují ryby (peskovegetariáni) a drůbež (pulovegetariáni).
  • laktovegetariánství – z jídelníčku je vyloučeno všechno maso, ale ze živočišných výrobků jsou konzumovány mléčné výrobky a mléko
  • laktoovovegetariánství – z jídelníčku je vyloučeno všechno maso, ale ze živočišných výrobků jsou konzumovány mléčné výrobky, mléko a také vejce

Radikální formy

  • veganství – striktní konzumace jen rostlinných produktů (strava bez masa, bez mléčných výrobků, vajec, ale i medu)
  • vitariánství – je konzumována pouze syrová rostlinná strava
  • fruktariánství – konzumace pouze syrového ovoce a ořechů

Výhody, které vegetariánství přináší:

Pokusím se tu vystihnout ty nejdůležitější. Nechci zabíhat moc do biochemie a fyziologie, protože by vás to třeba nemuselo bavit číst. Přesto měl by někdo zájem o bližší odůvodnění, stačí mi napsat :-).

  • vysoký příjem vlákniny
  • vysoký příjem vitaminů a minerálních látek
  • nižší příjem cholesterolu
  • nižší příjem nasycených mastných kyselin
  • vyšší příjem omega-6 mastných kyselin
  • snadnější udržení hmotnosti
  • podle studií je celková úmrtnost u vegetariánů nižší
  • nižší mortalita na kardiovaskulární onemocnění u vegetariánů
  • tvrdí se, že je snížené riziko nádorového onemocnění – zejména rakoviny tlustého střeva, právě díky zvýšenému příjmu vlákniny, která působí protektivně
  • celkový zdravotní styl je u vegetariánů na lepší úrovni

Látky, které mohou při vegetariánství chybět

  •  živočišné bílkoviny – rostlinné bílkoviny nejsou plnohodnotné, chybí esenciální (nepostradatelné) aminokyseliny
  •  železo – hemové železo, které je v mase obsaženo má mnohem lepší využitelnost než nehemové železo z rostlinných zdrojů
  • vitamin B12 – ten je obsažen výhradně v živočišných produktech, nedostatek tohoto vitaminu je obzvláštně nebezpečný pro těhotné a kojící matky.
  • vápník – může chybět ve stravě vylučující mléčné výrobky a také tam, kde je velká konzumace zeleniny s vysokým obsahem šťavelanů (špenát), ty totiž snižují vstřebatelnost vápníku
  • zinek – mohou chybět i jiné minerální látky či stopové prvky, jelikož vysoký příjem vlákniny, ale i fytátů, znemožňuje jejich využitelnost
  • vitamin D – ve stravě, které vylučuje i konzumaci ryb (a navíc tam, kde je nedostatek slunečního záření, protože vitamin D vzniká i slunečním zářením v kůži z cholesterolu)
  • vitamin A – nachází se pouze v živočišných produktech (neplést si s pro-vitaminem beta karotenem, který se nachází zejména v barevné zelenině)
  • omega-3 mastné kyseliny – nedostatek těchto kyselin může nastat u stravy, která vylučuje konzumaci ryb a vajec
  • jód – deficit může nastat, když se nekonzumují mořské ryby a nepoužívá se ani jodidovaná sůl

Důraz na bílkoviny

Bílkoviny v našem těle vykonávají životně důležité funkce (stavební, transportní, katalytické, řídící, regulační a v neposlední řadě obranné) a také se podílí na všech pochodech našeho těla. Dospělí by měli přijímat 0,8 g bílkovin na kg hmotnosti denně. Ale jak už bylo napsané výše, rostlinné bílkoviny mají nižší biologickou hodnotu než živočišné a to proto, že obsahují nižší obsah esenciálních aminokyselin. Proto, aby bylo u vegetariánů přijato adekvátní množství aminokyselin, je dobré kombinovat různé rostlinné zdroje s různým spektrem aminokyselin. Luštěniny, cereálie, sóju a výrobky z nich.
Nedostatku plnohodnotných bílkovin se nemusejí ale obávat laktoovovegetariáni, protože konzumací vajec a mléčných výrobků si přísun bílkovin zabezpečí.

Děti a vegetariánství

Vegetariánství a děti je velmi často probírané téma a stálé nepřináší jednotný názor. Ačkoliv celkově se proti vegetariánství stále ozývají jak hlasy pro, tak hlasy proti.

Nejvíce ohroženi vegetariánskou výživou mohou být kojenci a adolescenti, kdy je růst nejrychlejší. Také v těhotenství může být ohrožen plod vegetariánskou výživou matky. Nejčastěji se u vegetariánsky stravovaných dětí setkáváme s nižší růstovou rychlostí v kojeneckém a batolecím věku. Omezení živočišných bílkovin nemusí být důvodem k postižení dítěte, ale zcela jistě je potřeba sledovat zdravotní stav a růst dětí.
Přesto všechno je u dětí vhodné nepříliš omezovat živočišné bílkoviny a pokud možno alespoň částečně stravu doplňovat masem a mléčnými výrobky, popřípadě aby před čistě veganskou dietou upřednostňovali lakto-ovo-vegetariánskou stravu.

Co říci závěrem

Vaše otázka možná zní, je vegetariánství prospěšné pro naše zdraví? A já odpovídám, ano, ale má svá ALE.

Tip

Ověřte si množství svalové hmoty ve svém těle na diagnostickém přístroji InBody a ověřte si tak, zda je váš jídelníček správně složený na základě potřeb vašeho těla.

Fakta a informace načerpány studiem Komunitní výživy

Štítky:

Komentáře

8 komentářů
  1. Káťa

    • 28. 11. 2014 v 23:02

    Já mám etický důvod-soucit se zvířaty. *LOVE* O:-)

  2. Radka

    • 3. 5. 2014 v 15:42

    Ahoj, moc pěkné stránky! Já jsem vegetariánka,kuli tomu,že jsem začla meditovat a můj duchovní mistr tvrdí,že se do nás skrz maso dostává i jistá agresivita ze zvířat.

  3. Tereza

    • 25. 1. 2014 v 23:12

    Dobrý den, s vegetariánstvím teprve začínám, ale jsem plně odhodlaná jím být i nadále. Jsem ráda, že jsem na tehle článek narazila a mohu si tak vyplnit mezery ve vědomostech o skutečném vegetariánství. Zatím jsem ve stádiu kdy jen odmítám maso a veškeré výrobky z něj, ale chci si upravit jídelníček aby to bylo vyvážené. Už dřív jsem nad myšlenkou stát se vegetariánem přemýšlela, ale jelikož jsem byla odkázaná na rodiče tak jsem musela jíst jen to co se doma uvařilo, ale dnes je tomu vše jinak. Nelíbí se mi utrpení zvířat jen kvůli lidské nenasytnosti :( já sama zvířata mám ráda a raději se s nima mazlím než je jím. Jen doufám, že mě mé okolí pochopí a nebude mě brát jako nějakého vyvrhela společnosti jen kvůli svému rozhodnutí. *THUMBS_UP*

  4. mirek

    • 28. 9. 2013 v 21:34

    ahoj mohl bych te poprosit o pozepsání ty biochemie a fiologie nebo jen odkaz kde bych našel zrovna tuto problematiku

    • 13. 8. 2013 v 21:26

    Snad Vám pomůže jít správnou cestou vegetariánství. Je třeba si dávat pozor zejména na zdroj bílkovin a obecně hlavně pestrost v jídelníčku. Zejména v tomto věku, kdy je organismus stále ještě ve vývoji. Takže čtěte pozorně, popřípadě doporučujeme v případě únavy, nebo např. rapidního hubnutí, navštívit odborníka na výživu, aby pomohl jídelníček vyvážit a doplnit vhodnými alternativami.

  5. Filip

    • 4. 8. 2013 v 15:59

    Dobrý den,

    článek mě velmi zaujal. Je mi 17 a hledám inofmace jak začít. Na tuhle myšlenku mě přivedlo to, že se mi nelíbí jak se se zvířaty zachází ve velkochovech a asi mě také ovlivnil raper Revolta, ačkoli rap neposlouchám jeho myšlení a způsob života mě zaujal na tolik, že jsem se rozhodl svůj život také změnit.

  6. Ester

    • 21. 3. 2010 v 21:26

    Dobrý den,
    vegetariánka jsem dva a půl roku, je mi 16 let. V 16-ti letech u dívek prý vývoj končí a loni skrz operaci jsem zjistila, že všech složek potravy mám dostatek, takže v období vývoje (ještě 14.a 15.) rok, jsem měla dostatek všeho, co se dá tedy z krve zjistit.
    Jsem vegetariánka proto, že se mi nelíbí způsob, jakým se mi maso dostávalo na talíř a nechci nijak tento způsob podporovat, ač tím, že nebudu jíst maso ničemu nepomůžu, leda své psychice. Podle mě je psychika velice důležitá, ovlivňuje hodně i fyzické zdraví, protože člověk i dokáže vsugerovat ledascos.
    O svůj jídelníček se zajímám, nejsem jedna z těch, co jen přestane jíst maso a šmitec, ale opravdu mi na tom záleží. Pravda, že však nemám příliš pohybu a ovoce a zeleniny, ale jím hodně luštěnin a celozrnného pečiva, mléko i vejce, margarín, oříšky…stejně chci na jídelníčku hodně zapracovat, proto jsem za váš článek ráda, i když se mi nelíbí, že v článku, čeho může mít vegetarián nedostatek nepíšete, kde se dají tyto látky sehnat v rostlinné stravě.
    Chtěla jste, abychom napsali, tak snad jste ráda. Nashledanou :)

  7. Alice

    • 31. 1. 2010 v 20:24

    Dobrý den,

    Váš článek mě velmi zaujal a považuji ho za přínosný. Jsem vegetarián již přes 10let a o správné složení svého jídelníčku se samozřejmě zajímám.

    Musím ale nesouhlasit s níže zmíněným odstavcem, ze kterého dle mého názoru vyplývá, že kdo se nestará o svůj jídelníček není vegetarián.

    Myslím, že vegetariánství je hlavně o tom, zda kvůli tomu co mám na talíři někdo/něco muselo zemřít nebo ne a né o tom, zda si navíc hlídám jestli mám pravidelný přísun toho či onoho – což je samozřejmě nutné.
    Také si myslím, že vegetariánství je běh na dlouhou trať a skoro každý vegetarián z různých důvodů prošel delším či kratším obdobím, kdy si svůj jídelníček prostě nehlídal, ať už z nevědomosti (převážně v začátcích) nebo z nedostatku času a vhodných možnotech stravování (cestování, pracovní vytížení, hospitalizace).
    Proto s Vaším tvrzením, které mezi řádky vyplývá z níže zmíněného odstavce opravdu nemohu souhlasit a jako vegetariána mě uráží. Byla bych velmi potěšena, pokud by jste formulaci upravila, aby mylné informace o vegetariánství.

    „Ze svého okolí vím, že většina lidí, co se stali vegetariány, se opravdu o svoji stravu zajímají a dbají na optimální přísun všech živin. Ale už jsem se také setkala s lidmi, co berou vegetariánství za jakousi módní vlnu, a tak bez hlubšího zamyšlení se začnou stravovat bez masa a považují se za „vegetariány“. Ale zapomínají, že když neupraví svůj jídelníček a budou místo masa jíst smažené sýry, hranolky, sladkosti, tak celý princip vegetariánství postrádá smysl a hlavně je pro tělo velice nevyhovující. Oproti vegetariánství, kdy si člověk svoji skladbu jídla opravdu hlídá a jí pestře.“

    Prosím berte můj e-mail jako konstruktivní kritiku.

    Hezký den.

    AK