Velikost porcí

Štítky:

Reklamy nás nabádají nakupovat stále větší velikosti jídla, avšak za výhodné ceny. Necháváte se nalákat, nebo nevědomky podporujete živnou půdu pro vznik nadváhy?

Nápad na téma tohoto článku jsem dostala poněkud asi netradičně, a to když jsem náhodně sledovala televizní reklamu a viděla jsem reklamu na jeden nejmenovaný fast food, tedy přesněji řečeno na jejich nový velkýýýý sendvič. Jeho název bych tu asi neměla vůbec uveřejňovat, nerada bych mu dělala reklamu, protože vím, že český člověk si řekne, co je velký, to je dobrý, co je větší, to je lepší a když je to k tomu levný, tak „no nekup to“. Navíc koho by při této reklamě napadlo, že dělá něco špatně. Vždyť se chce za své peníze pořádně najíst (no možná jiné slovo by bylo poněkud výstižnější). Ale když už tato reklama, tak ať je se vším všudy – reálně. Ti lidé, kteří nadšeně koukají na svůj velký úlovek za „málo“ peněz by asi nevypadali tak, jak jsou v reklamě zobrazeni. Určitě by měli o pár či více kil navíc a zdaleka by nešli tak svižným krokem.

Lidé si vůbec neuvědomují, že porce, které jsou nám předkládány v restauracích, fast foodech a v jiných stravovacích provozech jsou mnohdy 2x a víckrát větší než naše tělo potřebuje. A co udělá s tím, co nevyužije či nevydá ve formě energie? Pěkně si to uloží do tukových buněk. A my se pak divíme, jaktože si rok od roku kupujeme větší oblečení. Co je ale horší, zaděláváme si nejen na nadváhu a mnohdy i obezitu, ale především na zdravotní komplikace s ní spojené.

Kdepak je asi zakopaný pes?

Samozřejmě, že spousta lidí si uvědomuje, že chce-li hubnout, musí snížit množství jídla, které konzumuje (pozn. avšak to neplatí zdaleka u všech). Ale řekněme si otevřeně, jde to vážně těžce, pokud nemáme silnou vůli a nadhled. Supermarkety, hypermarkety a další megamarkety na nás zbrojí svými reklamními tahy kupte 3 kusy a zaplatíte jen za 2. A nebo kupujte výhodně – zaplaťte 1 a dostanete 2. Či 20 % balení zdarma za cenu obvyklého balení.

A ano, lidem se rozzáří oči za vidinou tak velkého ušetření (které stejně mají obchodní řetězce moc dobře propočítané, aby na tom ještě vydělaly) a nakoupí 3 balení, ačkoliv ve skutečnosti potřebují jen jedno. Zbytek v „lepším“ případě skončí v odpadkovém koši, v horším pro naše zdraví, skončí v nás. Už slyším ty věty, které se pak v domácnostech pronáší „honem sněz to, přece to nevyhodíme“.

Mnohdy se k větší porci dostaneme tzv. řečeno jak slepí k houslím, a to když si jdeme stoupnout do fronty na krájený sýr či drůbeží šunku a oznámíme, že bychom prosili 100 g. Obvykle odcházíme s balíčkem, který je těžší nejméně o 30 g, a to jsme ani neušetřili. Takže pak vyvstávají v hlavě myšlenky, že když jsme si to už zaplatili, tak to aspoň přece všechno sníme. Radím: v těchto chvílích překonejte nepříjemný pohled paní prodavačky, usmějte se a řekněte, že to všechno nesníte. Tohle nám nikdo nemůže mít za zlé.

Důsledek

Po tom, co tu píši, se pak nemůžeme divit, proč v našem národě trpí 35 % lidí nadváhou a 17 % obezitou a proč se ve světovém měřítku hovoří o epidemii obezity. Zvětšuje se všechno a přitom velká velikost už bývá považována za normální. A naopak normální velikost se považuje za malou.

Samozřejmě velikost porcí není jediné, proč má obezita u lidí vzrůstající tendenci, ale jednoznačně k ní přispívá velkou měrou. V ruku v ruce s nedostatkem pohybu a sedavým zaměstnáním, protože tu dávku energie, kterou do sebe těmito porcemi dostáváme nemáme šanci „spálit“.

Dětská porce?

Východiskem by mohlo být objednání dětské porce v restauraci, která však má obvykle právě tu gramáž, která odpovídá 1 normální porci dostačující pro dospělého člověka (aniž bychom si to uvědomovali…). Bohužel si myslím, že tohle ale u mnoha lidí neprojde, jelikož si nezapomene přečíst, že cena za „dětskou porci“ není 50 % z „dospělé“, nýbrž obvykle 70 %. Takže člověku, který chce snížit hmotnost či se jen nepřejídat není osud příliš nakloněn. Proto snad jen radím – není nad to se rozdělit (a tak i ušetřit :).

Přibližné váhy odměrek potravin, aneb odhad množství bez váhy

rovná kávová lžičkarovná polévková lžíce
cukr krupice4 g11 g
cukr moučka3 g10 g
kakaový prášek1,3 g4 g
marmeláda5 g15 g
hořčice5 g15 g
kečup5 g16 g
olej4 g11 g
máslo4 g13 g
sůl9 g20 g

Doporučené množství potravin pro 1 porci, aneb co je to 1 porce

Potravinová skupinapříklady 1 porce
Zelenina1 paprika, mrkev, 2 rajčata, miska zeleninového salátu, 125 g brambor (půl talíře)
Ovoce1 jablko, pomeranč, banán (100 g), 1 miska jahod, borůvek rybízu, sklenice 100% ovocného džusu
Obilniny1 krajíc chleba (60 g), 1 rohlík či houska, 125 g vařených těstovin či rýže (1 kopeček), 1 miska ovesných vloček
Mléko a mléčné výrobky1 sklenice mléka (200 – 300 ml), 1 kelímek jogurtu (150 – 200 g), 55 g tvrdého sýra
Maso, drůbež, ryby80 g vařeného drůbežího, rybího či jiného masa
Vejce, luštěniny1 vejce, miska fazolí nebo čočky

Rada na závěr:

Říká se, že hlad má velké oči. Proto vám doporučuji, snažte se vlčímu hladu předcházet, a to tak, že budete jíst pravidelně a po menších porcích. Jedině tak vám nebude hrozit vyjedení ledničky včetně nakoupených výhodných balení. Lepší je mít na dosah ruky připravené potraviny a pokrmy, které můžete konzumovat bez většího omezení.

Co s námi mohou udělat XXL velikost jídla se můžete podívat v dokumentu Super size me.

Štítky:

Komentáře

4 komentáře
  1. Tereza

    • 27. 7. 2016 v 11:08

    Mně se ještě nestalo, že by se mě prodavačka nezeptala, zda může něco navíc nechat. Za druhé, dnes málokdo chodí do supermarketu denně, takže tak jako tak nakupuje ve větším. Zda to všechno sežere naráz, je už problém u něj. Chce to kuchyňskou váhu a vše si odvážit i při vaření, tak člověk získá představu, kolik přesně čeho jí. A uzeniny, pultotové saláty a pod. stejně do zdravého stravování nepatří. Naopak množstvím zeleniny bych si nelámala hlavu, jí jí dost a BMI mám už 15 let 19.

  2. ranoo

    • 7. 12. 2008 v 17:33

    Ano moc hezky napsané kolikrát člověk neví jak má vypadat jedna porce.

    • 25. 11. 2008 v 22:07

    Dominika M. : Za celý tým moc děkuji. Moc mě těší, že aspoň někdo dojde až na poslední tečku v článku :-). Moc si přeji, aby takových bylo více…nejlépe všichni :-).

  3. Dominika M.

    • 24. 11. 2008 v 20:49

    Fandím celému týmu Viviente, díky za články, konečně něco, co se týká opravdu výživy a co vydržím číst až do konce. Jen tak dál. D.M.