Vitamin C

Štítky:

Vitamin C, stejně jako další vitaminy, není pro naše tělo zdrojem energie ani stavebním materiálem, přesto je ale důležitou složkou naší stravy. Jaká je jeho dnešní perspektiva?

Trocha historie

V dávných dobách byly typickou nemocí námořníků kurděje. V roce 1754 navrhl James Lind jako prevenci proti tomuto onemocnění konzumaci citronů a krátce nato Východoindická plavební společnost doporučila na svých lodích používat pomeranče a citrony jako účinnou formu prevence. Teprve v roce 1911 byla vyslovena hypotéza, že příčinou tohoto onemocnění může být nedostatek některých látek ve stravě, a následně v roce 1928 byl tento vitamin poprvé izolován z papriky.

K čemu vitamin C potřebujeme?

Vitamin C (kyselina askorbová) je významnou antioxidační látkou, působící proti volným radikálům, které mohou poškodit náš organismus. Nevíte, co jsou volné radikály? Jde o vysoce reaktivní látky, které vznikají jak ve vnějším prostředí (kouřové zplodiny), tak i uvnitř našeho organismu při metabolických pochodech.

Dále je vitaminu C potřeba pro syntézu vaziva (kolagenu), správné vstřebávání železa z trávicího traktu a pro mnoho dalších, životně důležitých reakcí.

Kolik ho potřebujeme a kde ho najdeme?

Doporučená denní dávka pro děti od 3 do 10 let je 65 mg vitaminu a postupně stoupá na 100 mg v době dospělosti. Denní potřeba pro těhotné a kojící ženy je stanovena na 120 mg.

Nejbohatším zdrojem je ovoce a zelenina, přičemž nejvyšší obsah má jejich čerstvá forma. Z potravin živočišného původu jsou významnějším zdrojem pouze játra.

Na tomto místě je třeba zdůraznit, že často uváděné, na vitamin C bohaté zdroje (šípky, černý rybíz) zpravidla nebývají příliš významné pro krytí jeho potřeby, neboť se obvykle konzumují v nedostatečném množství. Naproti tomu mnohem větší význam mají zdroje s průměrným obsahem (brambory, citrusové plody, paprika a další), které se konzumují pravidelně a relativně ve velkém množství.

Dále je zde také vhodné uvést, že při dodržení současných výživových doporučeních, tedy při denní konzumaci 400 – 500 g ovoce a zeleniny je jeho potřeba pro lidský organismus bezpečně zajištěna a není třeba jeho další suplementace ve formě léčiv či doplňků stravy.

Vitamin C a nachlazení

V současnosti je vitamin C často využíván jak k prevenci, tak i léčbě nachlazení nejrůznějšího původu. Z tohoto hlediska má velký význam metaanalýza (analýza 30 klinických studií) z roku 2007, ze které vyplývá, že suplementace vysokými denními dávkami vitaminu C (více jak 200 mg denně) je z hlediska prevence a léčby nachlazení neúčinná; významnější pozitivní efekt má pouze u osob při vysoké fyzické zátěži (maratónští běžci či vojáci v subarktických oblastech).

Projevy nadbytku a nedostatku

Normální zásoby vitaminu C v organismu postačí na 3 – 4 měsíce, po této době se teprve začne projevovat jeho absolutní nedostatek, který nazýváme skorbut (kurděje). Tato extrémní avitaminóza je v současné době poměrně vzácná a denní dávka 10 mg vitaminu C bývá jako prevence postačující. Lidé s relativně nízkým přísunem tohoto vitaminu bývají snadno unavitelní, náchylnější k drobným infekcím a může se objevit krvácení z dásní a podkožní krvácení.

Často se uvádí, že požívání vysokých dávek vitaminu C je neškodné, avšak tato informace je zcela mylná a zavádějící. Podávání vysokých dávek (více jak 500 mg denně při suplementaci) může vést ke tvorbě močových kamenů, k podráždění sliznic žaludku a jícnu, poruchám zažívacího ústrojí, k celkové slabosti či nespavosti. Vysoké dávky také ruší jeho antioxidační účinek, a naopak vedou ke tvorbě agresivních kyslíkových radikálů.

Kdo je ohrožen nedostatkem?

Nedostatek vitaminu může mít příčinu buď v jeho nedostatečném příjmu (nevhodné složení stravy, lidé s poruchami příjmu potravy, dlouhodobě hladovějící, nemocní) nebo v jeho nadměrné potřebě (senioři, kuřáci, alkoholici, vrcholoví sportovci, při nadměrné fyzické a psychické zátěži, úrazy). Všichni tito lidé by měli zvážit možnost dodatečné suplementace ve formě doplňků stravy při současném dodržení podmínek pro jejich konzumaci.

Nevíte, zda Vaše strava obsahuje dostatek vitaminu C? Je Vám něco nejasné, nebo potřebuje jen s něčím poradit? Neváhejte a kontaktujte naši poradnu!

Použitá literatura:

– BLATNÁ, J. – DOSTÁLOVÁ, J. – PERLÍN, C. a kol. Výživa na začátku 21. století. Praha: Výživaservis, 2005, 79 s. ISBN 8023962027
– DOSTÁL, K. – KAPLAN, P. a kol. Lékařská chemie II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 222 s. ISBN 8021027312.
– LAPČÍK, O. Komu hrozí kurděje. Vesmír. 2001, roč. 80, č. 9, s. 497–498. ISSN 12144029.
– MURRAY, R. K. a kol. Harperova biochemie. 4. vyd. Jinočany: H+H, 2002, 872 s. ISBN 8073190133.
– SLÍVA, J. – MINÁRIK, J. Doplňky stravy. 1. vyd. Praha: Triton, 2009, 124 s. ISBN 9788073871697.
– VELÍŠEK, J. Chemie potravin 2. 2. vyd. Tábor: OSSIS, 2002, 303 s. ISBN 80866590112.

Štítky:

Komentáře

5 komentářů
    • 5. 11. 2012 v 11:22

    Zdravím.
    K dotazu Ireny Koukalové. Zde vidíte jasný důkaz omezenosti současného systému medicínského vzdělávání a omezenosti ze strany ošetřujícího lékaře. Dovoluji si hádat.
    Buďto se jedná o „pseudoléčbu“ salicyláty, nebo je problém ve sliznici žaludku- např. vředy. Nejspíš jde o problém kyselosti vit. C, který má ve formě kys. askorbové ph=5,5. V tomto případě lze použít vit. C ve formě askorbátů- vápenatý, sodný, hořečnatý… Takto stabilizovaný vit. C má ph=7, takže se úspěšně používá pro léčbu vážných chorob či otrav v dávkách několika gramů denně, často podávaných (ve farmakologické kvalitě) formou infuzí. Rovněž je využíván na některých soukromých klinikách pro léčbu rakovin- bohužel ne u nás. Tyto formy askorbátů koupíte na internetu ze zahraničí, u nás se běžně neprodává. Další možností, jak minimalizovat kyselost vit. C je užívat jej po jídle- ostatně jako všechny vitamíny či minerály. Klidně i po každém jídle.
    Rozhodně bych doporučil změnit lékaře a přečíst si některou z knih Adelle Davis. Takto budete schopná pomoci své mamince více, než jakýkoliv lékař. Nebo snad znáte někoho, kdo by se vyléčil- tzn. zůstal bez trvalého užívání léků- prostřednictvím běžného lékaře? Já rozhodně ne.

    • 2. 11. 2012 v 23:03

    Dobrý den,

    mohla bych se optat, proč by se vitaminu C měla vyhýbat? Jaký je důvod?
    Není mi úplně známo, u jakého typu diety by se měl vitamin C vyloučit. Obecně se však vitamin C snižuje u ovoce a zeleniny zejména delším skladováním a přípravou – např. tepelnou úpravou. Takže stačí zeleninu tepelně zpracovat avitamin C se rapidně sníží.
    Dále sám o sobě banán se neřadí k ovoce, které by dodávalo vyšší množství vitaminu C.

  1. Irena Koukalová

    • 29. 10. 2012 v 17:58

    Dobrý den,
    prosím Vás, moje mamka má jíst ovoce a zeleninu, ale má se vyhnout vitamínu C. Můžete mi poradit, co konkrétně by mohla jíst? Nemůže zelenou zeleninu. Děkuji Vám za rychlou odpověď

  2. Michal Baumann

    • 23. 11. 2009 v 16:41

    Lenka Ottová: Dobrý den, bohužel máte pravdu. Výrobci často používají pro výrobu doplňků stravy zbytečně vysoké dávky vitaminu C, které nejsou nijak zdraví prospěšné, ale naopak mohou při dlouhodobé konzumaci poškodit lidské zdraví.
    Pokud Váš preparát obsahuje 1000 mg vit. C, tak Vám jako denní dávka bohatě postačí 1/5 až 1/10 tablety. Pro příště však doporučuji zvolit jako kvalitní zdroj vit. C ovoce a zeleninu, které kromě tohoto vitaminu obsahují mnoho dalších, zdraví prospěšných látek.
    Přeji hezký den

  3. Lenka Ottová

    • 18. 11. 2009 v 11:59

    Dostala jsem GS vitamin C 1000 se šípky, ale než jsem ho začala užívat, přečetla jsem si váš článek. Teď vidím, že doporučení výrobce na obalu těchto vitamínů tj. 1 tableta denně – je vyloženě škodlivé. Uvažuji správně, když každou tabletu rozkouskuji a budu z důvodu prevence proti chřipce a nachlazení užívat jen 1/10 tablety?
    Díky za odpověď