Vliv jídla na spánek

Štítky:

Pokračování druhého dílu o spánku, kde si tentokrát můžete přečíst, jak se zaměřit na stravu a pitný režim před spánkem.

Správná volba jídla před spaním také přispívá k dobrému zdraví a pomáhá překonat problémy s obezitou. Spát bychom neměli chodit ani hladoví, ani s plným žaludkem. Optimální je dát si poslední hlavní jídlo 3-4  hodiny před ulehnutím do postele. Popř. pak II. večeři dát cca 2 hodiny před spaním. Je prokázáno, že pokud před spaním zkonzumujeme velkou porci jídla nebo alkoholu, ovlivní to celkově naši kvalitu spánku. Stejně tak malá porce a omezení jídla ve večeři vede ke špatné regeneraci těla v době odpočinku.

Jak působí různé druhy jídla na náš spánek

Slané pokrmy

Před spaním se vyvarujte velmi slaných pokrmů, protože ty ve vašem těle zadržují vodu a navíc po nich máte žízeň, takže vás to může nutit v noci pít a následně chodit na záchod.

Kofein

I kofein může škodit vašemu spánku. Často zapomínáme, že jej obsahují i některé nápoje a částečně i černý a zelený čaj.

Hodně tuků

Pokud vaše večeře obsahuje hodně tuků, může se vám hůře spát, protože váš zažívací trakt bude mít spoustu práce se zpracováním jídla.

Příliš sladké jídlo

Sladkosti před spaním způsobují neklid, protože vedou ke kolísání hladiny inzulinu v krvi. Studie ukazují, že sladká večeře zvyšuje četnost probouzení a lehké nekvalitní spaní.

A co tedy jíst k večeři, abychom dobře a kvalitně spali?

K večeři si dejte v menším (individuálním) množství komplexní sacharidy, tedy kousek pečiva, knäckebroty, brambor nebo rýže – vše nejlépe v celozrnné podobě či se slupkou.
K tomu zvolte vždy nízkotučnou bílkovinu jako například sojové, krůtí, kuřecí nebo rybí maso. Vhodnou volbou bílkovin je i kvalitní vysokoprocentní šunka nebo luštěniny, tofu, vejce, sýr do 30% t.v.s. …
Na závěr vždy přidejte porci – tedy malý talíř – různorodé zeleniny, kterou zakápněte malou lžičkou oleje lisovaného za studena, pro lepší vstřebatelnost vitamínů A,C,D,E.

Co na nespavost?

Pokud tedy hůře spíte, určitě zkuste starou osvědčenou metodu, a to sklenku horkého mléka / můžete volit odtučněnou podobu mléka /, která má utišující účinek na vaše tělo. Mléko obsahuje aminokyselinu tryptofan, který přirozeně uvolňuje a pomáhá vám lépe spát. Abyste dosáhli toho nejlepšího účinku, měli byste mléko zkombinovat se lžičkou medu a můžete přidat i trochu skořice pro lepší trávení.

Další vhodnou alternativou je např. volba vhodného čaje z bylinek jako jsou heřmánek, chmel nebo třezalka. Připravte si jej hodinu před spaním. Všechny tyto byliny mají zklidňující účinek.

Co říci na závěrem?

Dlouhodobý nedostatek spánku ovlivňuje nejen naše chutě, postavu, náladu, únavu, ale navozuje změny podobné stárnutí, a to se odráží nejen na naší pokožce, ale především na celkovém zdraví. Urychluje se tak např. vznik a průběh některých onemocnění, jako je např. cukrovka, obezita, poruchy paměti a soustředění, vysoký krevní tlak atd.

Začněme tedy už dnes myslet na své zdraví a zamysleme se na jaké pozici priorit je pro nás spánek, a jak se cítíme ráno po probuzení. Vždyť spát je krásné, a tak pokud víte, že spaní trochu podceňujete, zkuste si již dnes večer připravit vyváženou večeři, navodit dobrou mysl před spaním šálkem voňavého čaje nebo teplého mléka, vzít si do peřin dobrou knihu a uvidíte, že odměnou vám bude ráno tělo plné energie, ze které budete čerpat pozitivní náladu celý den…
Tak tedy nezbývá než vám popřát: “ Krásnou dobrou noc :-)“.

Štítky: