Vymačkejte si zdraví!

Podzim je opět tu a s ním přicházejí i častá nachlazení. Proto bychom se měli na své zdraví více zaměřit a snažit se do svého jídelníčku zařazovat vitaminy a minerální látky v co nejrůznějších podobách.

Patříte k těm, pro které je podzim synonymem rýmy, nachlazení a chmurných dnů strávených v posteli? Bojujte proti tomto každoročnímu stereotypu. Zásobujte se vitaminy a ostatními látkami, které vám pomohou vybudovat odolný imunitní systém. Proto v tomto období zvyšte příjem ovoce a zeleniny jak v čerstvé podobě, tak v podobě čerstvě lisovaných šťáv. Tato účinná prevence je mimo svoji prospěšnost také velmi chutná.

Dvě mouchy jednou ranou

Podle výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky, které stanovil Regionální úřad pro Evropu WHO bychom měli zvýšit příjem ochranných látek jak minerálních, tak vitaminové povahy a dalších přírodních nutrientů, které by zajistily odpovídající antioxidační aktivitu a další ochranné procesy v organismu. Tyto látky jsou především obsaženy v ovoci a zelenině. Během dne bychom měli dodržovat dostatečný pitný režim, vhodnými tekutinami jsou voda, ovocné a bylinné čaje a ředěné ovocné šťávy.

Není džus jako džus

fresh džus Ovocné a zeleninové šťávy nám nabízí spousta řetězců. Najdeme mezi nimi rozdíly v ceně a hlavně ve kvalitě. Běžný spotřebitel při pohledu na značku „100 %” na průmyslově vyrobených džusech v krabicích či plastových lahvích snadno podlehne iluzi, že kupuje to nejlepší. Jak ale takový džus (v našem příkladu pomerančový) vzniká?
Sklizené pomeranče se zpravidla umyjí a v lepším případě je škrabky zbaví většiny hořké kůry. Celé (chemicky ošetřované) či oškrábané pomeranče se rozdrtí a v lisech vymačkaná šťáva se za teploty 90 stupňů sterilizuje a pasterizuje. Kvůli transportu se šťáva odpaří asi na 1/6 svého objemu a uzavře do vakuových sudů. Před plněním do spotřebních balení se voda doplní a proběhne další pasterizace. Pitím takové šťávy tak sice nezískáte žádné parazity či bakterie, ale ani většinu vitaminů a prakticky žádné enzymy, které se ve vysokých teplotách zničí. Výsledkem je sladká a barevná „mrtvá voda”. Džusy získané výše popsaným způsobem jsou však pro náš trh většinou příliš drahé, takže se zbytky po prvním lisování znovu „namočí” a vylisují. Získaný „druhák” se dosladí a dokyselí a naplní do obalů pro „levnější” trhy. V našich obchodech je takových džusů bohužel spousta.

Možná nevíte, že průmyslově vyráběné džusy lidskému zdraví zase tolik neprospívají. Většina z nich je synteticky dobarvována, dochucována a konzervována. V obchodech můžete zakoupit i „ovocné“ nápoje vytvořené z vody, cukru, kyseliny citrónové a barviv.

Kdo jednou ochutnal čerstvě připravenou pomerančovou šťávu, dobře ví, že s nápojem z krabice se prostě srovnat nedá. Už jen šťáva extrahovaná pouhým vylisováním napůl překrojených (a správně zralých a sladkých) pomerančů je tak lahodná, že se k ní člověk vždy rád vrací.

Jak si tedy vybratrio fresh džus

Avšak nebudeme jen pesimisti, protože i v obchodě se dá vybrat vhodnější džus s názvem RIO fresh, který byl lisován za studena, nebyly do něj přidávány konzervanty díky unikátnímu Tetrapakovému obalu a je bez přidaného cukru. Můžete si vybrat z pěti druhů 100 % lisovaných šťáv – pomeranč, jablko, jablko a řepa, ananas, mrkev.

Fresh džusy aneb vylisujte si svoji dávku zdraví

Čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny vynikají nejen lahodnou chutí, ale především svým vysokým obsahem vitaminu C, karotenoidů, minerálních látek, přírodních antioxidantů a enzymů. Jsou rovněž zdrojem sacharidů (hlavně glukózy a fruktózy), které potřebují všechny buňky našeho těla pro tvorbu energie. Zelenina je významným zdrojem draslíku a hořčíku.

Pití čerstvě vylisovaných šťáv pomáhá organismu bojovat s každodenním stresem, doplňuje potřebné látky, je pro něj doslova přívalem energie.

Šťávu si můžete vyrobit prakticky z čehokoliv. Šťávu si nevyrábějte do zásoby, pijte ji vždy čerstvou, kvůli zachování vitaminů a všech důležitých látek, které podléhají rychlé oxidaci.

Tip:

Odšťavněte si mix fresh džus z mrkve, jablek a hrušky. Vynikající!

Výběr odšťavňovače je velmi důležitý

Rozhodli jste se, že si koupíte odšťavňovač, abyste si mohli vyrábět vlastní šťávy z nejrůznějších druhů ovoce a zeleniny a udělat tak krůček ke zdravějšímu životnímu stylu? Jsme na vás pyšní, avšak chceme vás upozornit, že výběr odšťavňovače není nejjednodušší věc. Musíte brát v úvahu mnoho faktorů, které potom ovlivní i to, jak často budete odšťavňovač používat. Mezi hlavní faktory považuji: snadnost obsluhy a čistění, hlučnost, výtěžnost a životnost.

Vše má své pro a proti

Musíme brát v úvahu, že žádná šťáva však nedokáže nahradit benefity plynoucí z konzumace ovoce a zeleniny v přirozeném stavu. Při lisování šťáv se vždy setkáme s odpadem, který je ale zdrojem nerozpustné vlákniny, kterou naše tělo potřebuje pro správnou funkci trávícího traktu.

Nezanedbatelná energie

Zeleninové a ovocné šťávy jsou lidmi často nesprávně zařazovány do „pití“ a je opomíjena jejich energetická hodnota. Energetická hodnota 100 ml se pohybuje průměrně okolo 100 – 200 kJ (vše závisí samozřejmě na druhu ovoce či zeleniny a na vzájemném poměru). Pokud tedy vypijete za den 1 litr ovocného džusu, tak můžete přijmout až 2000 kJ jen v podobě nápoje.

Ovoce a některé druhy zeleniny vděčí za svou sladkou chuť jednoduchým sacharidům, a to hlavně glukóze a fruktóze. Tyto sacharidy jsou výchozími substráty metabolismu a tělo je tedy dokáže velice rychle metabolizovat. Výsledným efektem je vzestup hladiny glykémie a následné vyplavení inzulinu.

Ovocné a zeleninové šťávy je proto dobré zařazovat jako občasnou alternativu čerstvého ovoce a zeleniny a jako zpestření našeho jídelníčku. Vhodným okamžikem na čerstvou šťávu je například doplnění snídaně či dopolední svačinka.

 

Zdroje:

  • BLATTNÁ, J. DOSTÁLOVÁ, J. PERLÍN, C. aj. Výživa na začátku 21. století. Výživaservis, s. r. o., 2005, 79 s. ISBN 80-239-6202-7
  • OBERBEIL, K. LENTZOVÁ, CH. Léčba ovocem a zeleninou. Praha: Fortuna Print, 2001, 294 s. ISBN 80-7309-242-5
  • WALKER, N. Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Eugenika, 272 s. ISBN 978-80-810-082-9
  • STRACHAN, D. COX, D. ERZINCLIOGLU, S. aj. Ventilatory function and winter fresh fruit consumption in a random sample of British adults. Thorax, 1991, č. 46, s. 624 – 629
  • SANCHEZ-MORENO, C. CANO, M. DE ANCOS, B. aj. Effect of orange juice intake on vitamin C concentrations and biomarkers of antioxidant status in humans. The American journal of clinical nutrition. 2003, č. 78, s. 454 – 460

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

 

Komentáře

2 komentáře
  1. Andrea

    • 7. 1. 2012 v 0:41

    A ja si dnes vymackala poprve Fresh stavicku doma! Kupovala jsem jenom pomeranc.dzus 100% a ted jsem rada ze jsem se rozhodla poridit si odstavnovac. A dokonce ten samy jako je na obrazku ! To je nahoda ! Clanek jak sity pro mne:-D Je to znacka zacinajici na PH…PS. :-D kdyby nekdo nahodou chtel vedet. A doporucuji!

    • 1. 11. 2009 v 21:59

    Díky za článek, zrovna tohle mě teď zajímalo! Doporučený džus jsem měla nedávno a z těch co jsem kdy měla, nejvíce připomínal čerstvou domácí šťávu.