Zdravé tipy do košíku

Štítky:

Rady, na co se zaměřit při nakupování mléčných výrobků, když chcete jíst zdravěji. S obrázky, které vám pomohou při výběru.

Představte si, jdete do obchodu s potravinami a chcete nakoupit zdravě, levně a chutně. A samozřejmě, co nejrychleji. Takže se vám nechce stát u každé potraviny, která vypadá dobře a studovat její štítek, zda je taky zdraví prospěšná či nemá zbytečně vysoké množství soli, živočišných tuků, jednoduchých cukrů a jiných udávaných látek. Navíc, čert aby se v tom vyznal. A tak jsem se rozhodla udělat menší exkurzi potravinami, po kterých když sáhnete, tak neuděláte chybu. Tyto potraviny by Vám v ledničce či spížce neměly chybět. Navíc nehrozí to, že vezmete za vděk nějaký pamlsek či pochutinu, která Vašemu tělu nepřinese nic dobrého kromě tlačícího žaludku, pálení žáhy nebo výčitek svědomí a zbytečných kalorií.

Upozorňuji, je to můj osobní tip a potraviny jsou vybírány na základě mých vlastních chutí. Takže je možné, že se nebudou shodovat s vašemi. Přesto je můžete vyzkoušet a buď u nich zůstat, nebo zkoušet další.

Mléčné výrobky

V tomto článku se zaměřím zejména na mléčné výrobky, které jsou opravdu moje specialita a mám je moc ráda.

Denně bychom měli sníst 2 – 3 porce mléka či mléčných výrobků. Jsou vhodné jako snídaně, ale i jako svačinky či součást večeře. Díky svému obsahu bílkovin nás totiž zasytí. Dále obsahují zejména vápník, který je všeobecně známý svým pozitivním vlivem na zdravé a silné kosti (prevence osteoporózy). Avšak vápník zastává v lidském organismu mnohé další cenné funkce (př. nervový přenos, svalová kontrakce, krevní srážení).

mléčné výrobky

Mléčné výrobky bychom si měli vybírat takové, které mají nižší obsah tuku.
– Mléko nízkotučné či polotučné do 1,5 % tuku/100 ml.
– U jogurtů a tvarohů zhruba do 3 % tuku/100 g .
– U tvrdých sýrů do 30 % tuků v sušině včetně.
Tudíž smetanovým a vysoce tučným sýrům bychom se měli vyvarovat (viz. jogurt Florian, tvrdé sýry typu eidam s obsahem tuku 45 % tuku v sušině a více, hermelíny, niva).
mléčné výrobky

Zakysané mléčné výrobky

Čemu bychom se ale vyhýbat určitě neměli jsou zakysané mléčné výrobky s prospěšnými probiotickými kulturami. Navíc tyto výrobky mohou i osoby s nesnášenlivostí laktosy, jelikož je zde mikroorganismy přeměněna na kyselinu mléčnou.
– kefíry
– zákysy
– podmáslí

Namažte si

Samotná kapitola jsou tavené sýry, které bychom měli snažit ze svých jídelníčků eliminovat. Je to kvůli vysokému množství tavících solí, a tak nevhodném poměru vápníku a fosforu, který je v těchto sýrech přítomen. To snižuje využití vápníku v lidském organismu. Navíc je v těchto sýrech obsaženo obvykle vysoké procento tuku. Pokud je ale pro vás vzdát se tavených sýrů velká oběť, tak se zkuste na trhu poohlédnout po tavených sýrech se sníženým množstvím tuku a s přidaným vápníkem.
smetanito active

Co bych ráda zmínila na závěr je, že mimo másla, margarínu a taveného sýru si můžete pečivo mazat termizovanými sýry, které jsou mnohdy mnohem chutnější. Navíc se dají konzumovat přímo lžičkou, a tak mohou být vynikající svačinkou na cesty, do práce, do školy. Dají se z nich dělat i pomazánky stejně jako z tvarohu.

No a samozřejmě sýr cottage, kterému už byl jeden článek věnován.

mléčné výrobky

Obrázky čerpány z: www.madeta.cz, www.olma.cz, www.povltavskemlekarny.cz

Štítky:

Komentáře

1 komentář
  1. Tess

    • 31. 7. 2012 v 18:06

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat čím je možné nahradit mléčné výrobky, aby v náhraze bylo dost bílkovin, mléčné výrobky mi nedělají dobře. Děkuji