Zdravý životní styl za pomocí mobilních aplikací

Mobilní telefony jsou součástí našeho dnešního života skoro tak jako voda, a málo kdo se dnes bez něj obejde. Nehodláme psát o jeho negativech na lidský organismus. Naopak bychom chtěli vyzdvihnout možnosti, které dnes nabízí na poli zdravého životního stylu. Aneb pojďte se seznámit s mobilními aplikacemi, které vás dokáži namotivovat nejen k pravidelné pohybové aktivitě.

Vlastníte chytrý telefon? Pak není problémem vlastnit i mobilní aplikace, se kterými vás budeme chtít seznámit. Nejsme žádní odborníci na telefony, proto vás tu nehodláme informovat, do jakých telefonů jde stáhnout jaká aplikace a která je lepší proč. Ale chceme vás spíše upozornit či navést na různé možnosti, které se nyní nabízí a je škoda je nevyužít, protože velká většina je navíc zdarma. A na vás bude vyzkoušet si je a zjistit, zda je pro vás ta pravá. Nejen z hlediska možností telefonu, ale hlavně, zda vám aplikace vyhovuje a pomáhá, dobře se v ní orientujete, líbí se vám její zpracování. Navíc pokrok je stále rychlejší a aplikace jsou s novými telefony stále propracovanější a nabízí další a další možnosti.

A v čem by měli tyto aplikace, kde si můžete vést sportovní záznamy, jídelníčky, záznamy o pitném režimu, dnes i o spánku, pomoci?

Zejména je jejich cílem MOTIVOVAT k pravidelným, dlouhodobým změnám v životním stylu. Navádí vás dělat si systém a řád, který je velmi důležitý a pomáhá k zautomatizování si vhodných návyků. Což bezpochyby pravidelná pohybová aktivita, častější jezení a pitný režim je.

  • např. začít si zaznamenávat kolik kroků jste denně ušli (uběhli), kolik za týden, za měsíc
  • např. kolik času denně, za týden…jste se věnovali pohybové aktivitě
  • např. zjišťovat jak se zlepšujete, tedy vyhodnocení vašich aktivit
  • např. hlídat si pravidelný pitný režim

Tomu všemu pomáhají přehledné grafy, kde vidíte své výsledky, pokroky, snahu. A to nejen v mobilu, ale každá aplikace má svoji webovou stránku, kterou stačí spojit s emailem či Facebookem, a už vidíte údaje o všech záznamech v propracovaných tabulkách, grafech, které umí vyburcovat snad každého.

 Navíc velmi motivační je spojení právě se sociálními sítěmi, kde můžete své záznamy sdílet s přáteli.

Aplikací zaměřených jen na sportovní aktivity je dnes možno stáhnout si velké množství, kdy asi nejvíce známe jsou v současné době:

  • Sports Tracker
  • RunKeeper
  • Runtastic
  • Endomondo
  • Moves
  • Nike+Running
  • Jefit

Aplikace se většinou dají stáhnout zdarma, ale většina z nich má i svoji PRO verzi, tedy „něco navíc“. A je na vás, zda vás další monitoring bude zajímat či ne (např. počasí,  srdeční tep…)

Můžeme se setkat s nemalým počtem aplikací na tvoření záznamu či sledování svého jídelníčku, bohužel většina z nich je anglicky. A tak, z nich spíše využijeme tvoření si záznamů o hmotnosti, obvodech pasů, boků atd., avšak  nutriční hodnoty se nebudou shodovat s českými potravinami či jídly. A ve většině aplikací se hlavně ani nesetkáme s potravinami, které se nabízí v ČR.

  • Calorie Counter – MyFitnessPal

Avšak velmi propracovaná čeká databáze potravin, i s možností tvoření si záznamů jídelníčků, sledování pitného režimu se jmenuje:

  •  Kalorické tabulky

Náramky, které o vás ví skoro vše

Co dále může být, pro ty co žijí aktivně a baví je sledovat své výkony či chtějí mít nad sebou jakýsi dohled, zajímavé jsou přímo celé sady, jak si hlídat pohyb, stravování, spánek po celý den. K tomuto pokročilému záznamu již potřebujete i „něco“, co vám údaje zaznamenává. Většinou se jedná o náramek, který je kompatibilní s určitými mobilními zařízeními a je třeba zvlášť jej dokoupit.

Jednou z možností je například Náramek UP od společnosti Jawbone, který nabízí zároveň aplikace pro iPhone, iPad nebo iPod touch. Zaznamenává váš spánek, pohyb a stravování. Lépe tak sami sebe poznáte, můžete se chytřeji rozhodovat a budete se cítit lépe.

náramek apple

Dále aplikace od Samsungu S Health bude nabízet pro snímání potřebných údajů k vyhodnocování obdobný náramek S Band. Zatím nová aplikace kompatibilní s telefonem Samsung Galaxy S 4.

s band samsung

Dále pak stejně pracuje Fitbit. Náramků je již více variant a každý umí něco dalšího navíc. Doporučuji se podívat na webové stránky fitbit.com, kde zjistíte, co vše je možné s těmito náramky zjistit. Svůj účet můžete sledovat jak na PC, tak na mobilu.

Pár slov na závěr

Výzkumy ukazují, že již 150 minut (2 hodiny a 30 minut) týdně střední intenzity aerobní aktivity, jako je např. rychlá chůze, soustavně snižuje riziko mnoha chronických nemocí a jiných nepříznivých zdravotních následků.

  • 5 x týdně 30 minut věnujte svému zdraví

Proto pokud by tato zmíněná zařízení byla pro vás motivací k pohybu, určitě vložené investice jsou zanedbatelné v porovnání, kolik peněz necháme při běžném nákupu v lékárně, pokud máme již zdravotní problém.

Snažme se tedy předcházet zdravotním neduhům a zároveň si časem vytvoříte závislost na pohybu, což je ta správná cesta ke zdraví…aneb endorfiny k nezaplacení.

Avšak i zda platí, méně je někdy více a nesnažte se jít proti větru. Pokud vám není dobře, cítíte se unavení, nepřemáhejte se.  Počkejte, až se budete cítit zase dobře, o to větší budete mít radost z pohybu.

 

Děkuji Lucii Jiříkové za tip na článek a spoluautorství.

 

Obrázky čerpány z:

http://store.apple.com/cz/product/HB712ZM/A/n%C3%A1ramek-up-od-spole%C4%8Dnosti-jawbone?fnode=6f