Zelené potraviny – další zdroje superživin

Tímto článkem volně navazujeme na článek superpotraviny, kdy jsme rozebrali dostupné potraviny, které se v našem jídelníčku běžně vyskytují. Zelené potraviny jsou typickými zástupci superfoods. V čem jsou lepší než běžně potraviny? Či jsou lepší?

Další zdroje superživin?

Bohužel většina z nás možnosti nákupu u farmáře, ať už z důvodu času, peněz, skladování …nemá. Pokud patříte do této skupinky lidí, jsou tu další možnosti, jak si zdraví upevnit nebo „vylepšit“. Každý z vás se jistě setkal s různými prodejci „superproduktů“, a to i vlastně v samotných lékárnách, kde se snažíme najít tu správnou volbu pro naše pevné zdraví.

Nemůžeme tedy opomenout superpotraviny, které se dají zakoupit v „krabičkách“ (jedná se o potraviny nikoli o doplňky stravy) – zakoupené ať už v lékárnách nebo z jiných zdrojů. Liší se cenou, ale také výrobou, složením a kvalitou. Ne vždy bohužel vyšší cena znamená vyšší kvalita. Jak se v nich orientovat, pokud jsme odkázáni jen na média, to je skutečně složitá věc. Kvalita, terapeutická koncentrace se značně liší od typů výrobce. Proto zde můžeme doporučit ptejte se lidí, co je užívají (nejen prodávají).

Mezi tyto krabičkové superpotraviny se řadí např. tzv. Zelené potraviny: 

  • Spirulina

Jedná se o sinice, která mají však pozitivní vliv na lidské zdraví (ne jako ty, které známe z přehrad).

Spirulina (modro-zelená řasa) je zdrojem koncentrovaných, netoxických a lehce vstřebatelných živin. Je vysoce přínosnou náhradou za proteinové prášky. Bílkoviny ve Spirulině obsahují všech 8 základních aminokyselin, což z ní činí kompletní bílkovinu. Spirulina dále obsahuje vitamíny A, B1, B2, B6, B12, E, a K. Navíc Spirulina dodává minerální látky, stopové minerální látky, buněčné soli, rostlinné živiny a enzymy, stejně jako vysoké množství chlorofylu a dalších prospěšných barviv.

Syrové maso se skládá z 27 % z bílkovin a dokonce i sójové boby jsou ze 34 % z bílkovin. Spirulina je ze 65 % kompletní bílkovina, díky čemuž je největším zdrojem bílkovin na světě. Na rozdíl od bílkoviny z živočišných produktů, která vytváří vysokou hladinu kyseliny močové, bílkovina ze spiruliny je snadno zpracovatelná rostlinná bílkovina. Je rostlinného původu a plnohodnotným jídlem, minerály ve spirulině, jako je železo, nejsou toxické.

  • Chlorella

Chlorella je jednobuněčná sladkovodní řasa s největším obsahem chlorofylu ze všech známých rostlin na světě. Na rozdíl od mořských řas obsahuje přiměřené množství jódu, takže je vhodná i při onemocnění štítné žlázy.

Je zdroj širokospektrálních, netoxických, vstřebatelných živin a sloučenin obsahujících 50 až 60 % bílkovin.

Je jedinou rostlinou na planetě, která dokáže vyrůst o čtyřnásobek za méně než jeden den. Obsahuje chlorelový růstový faktor (CGF), který se skládá z aminokyselin, beta glukanů, nukleových kyselin, peptidů a polysacharidů. Tyto mikroživiny vzájemně spolupracují a pomáhají rychleji obnovovat buňky.

Vláknina obsažená v její buněčné stěně na sebe dokáže vázat toxické látky (těžké kovy, zbytky léků) a odvádět je z našeho těla ven. Podporuje střevní peristaltiku a pravidelné vyprazdňování, je důležitou prevencí rakoviny tlustého střeva. Chlorella obsahuje přírodní antibiotikum chlorellin, na které nevzniká rezistence a umožňuje tak potlačovat infekci.

CGF (chlorellový růstový faktor) podporuje růst správné střevní mikroflóry a zlepšuje tak funkci střeva.

Správné pěstování ovlivňuje kvalitu produktu. Chlorella by měla být pečlivě sušena při nízké teplotě tak, aby si uchovala životní energii, enzymy a ostatní prvky citlivé na teplotu.

  •  Ječmen

Sušená šťáva z mladých zelených listů ječmene – rozpuštením prášku v čisté chladné vodě vzniká nápoj srovnatelný s čerstvě vylisovanými šťávami.

Mladý ječmen neobsahuje nerozpustnou vlákninu a je 100% vstřebatelný (během asi 20 minut). Podporuje pitný režim. Obsahuje velké množství velmi účinných antioxidantů (enzymy, glykosylisovitexin).

Rychlé a šetrné zpracování zachovává maximální množství živin a aktivních enzymů.

Zelené potraviny obecně:

  • Jsou komplexní, dodávají oragnismu přiměřené a vyvážené množství všech potřebných nutričních látek (vitaminů, minerálních látek, stopových prvků, aminokyselin, nukleových kyselin, fytolátek, …) a současně jej čistí od těch nežádoucích.
  • Jsou zásadotvorné, brání překyselení organismu.
  • Jsou zelené – obsahují velké množství chlorofylu, který je hojivý, antiseptický a deodorační.
  • Obsahují velké množství enzymů, které podporují průběh metabolických reakcí v těle, významně se uplatňují např. při hojení zánětů.
  • Mají velkou antioxidační kapacitu – zbavují tělo nebezpečných volných radikálů, a chrání tak buňky před poškozením.
  • Pomáhají regenerovat tkáně a zpomalovat stárnutí organismu.
  • Významně posilují obranyschopnost (imunitu) organismu.
  • Harmonizují tělesné funkce (krevní tlak, hormonální činnost, …).
  • Lze je s úspěchem použít i na vnější ošetření ran (odřeniny, popáleniny, nehojící se rány, bércové vředy atd.) a pro koupele.
  • Upravují vnitřní prostředí střeva, působí jako prebiotika – umožňují růst správné střevní mikroflóry a zlepšují trávení.
  • Jsou účinné při infekcích virového původu (opary, chřipka), potlačují růst plísní, kvasinek a pod.

 

  • Jsou vyrobeny v biokvalitě, jsou 100% čisté, neobsahují žádná chemická aditiva.
  • Zelené potraviny neobsahují lepek.
  • Jsou velmi vhodné pro děti, těhotné a kojící ženy.
  • Patří mezi psychické adaptogeny – zvyšují odolnost vůči stresu, zlepšují kvalitu spánku.
  • Odstraňují únavu a dodávají energii.
  • Obsahují minimální množství kalorií – jsou vhodné při redukci hmotnosti.

Zhodnocení

Tak už jste si vybrali v jaké formě budete dodávat do vašeho těla to správné palivo? Ať si vyberete formu „farmářskou“- ve formě zeleniny, rybího masa, oříšků…atd. nebo formu „krabičkovou“ – chlorellu, spirulinu nebo ječmen,  jisté je, že obě volby budou správné. A vždy bychom měli stavět na dobrém základě. Tedy mít co nejkvalitnější jídelníček a poté dle svého životního stylu se zamyslet, zda by bylo vhodné něčím zdraví podpořit..

Obecně jsou tzv. superfoods vhodné zejména pro lidi, kteří žijí méně vhodným způsobem života a jejich životní styl jim nedovoluje jíst příliš pestře a v klidu. Proto je ocení zejména lidé ve stresu, lidé, co kouří. Či lidé, kteří z nějakého důvodu nemohou mít pestrou stravu a hlavně pro všechny, co mají málo času a odbývají se.

No a samozřejmě po Vánocích, do nového roku, kdy vhodné palivo ve formě jídla je tím nejlepším dárkem pro vaše tělo, na které se často pod stromečkem zapomnělo. Nezapomeňte tedy i v průběhu vánočních a novoročních radovánek doplňovat superpotraviny a přejeme vám ať se v novém roce daří, a vaše zdraví je v plné záři!

Komentáře

1 komentář
  1. emma

    • 19. 3. 2015 v 19:37

    ja chci vedet z jakých potravin je muzeme ziskat ]:->